Welcome to Ripstar

Filters

Reviews
Afdeling Alles
  • Alles
  • Young - 165 Reviews
  • Snow - 24 Reviews
  • Surf - 109 Reviews
  • Family - 57 Reviews
  • Groups - 9 Reviews
Sortering Meest behulpzaam
  • Meest behulpzaam
  • Meeste sterren
  • Minste sterren
  • Nieuwste review
  • Oudste review
Bekijk 0 reviews

6 toffe duurzame surfmerken om in de gaten te houden

Laat je inspireren door deze duurzame Europeese merken! Alles te maken met surf en zee!

  • Leestijd: 7 minuten

De eindeloze zoektocht naar perfecte golven bracht ons deze zomer op de mooiste surf plekken in Europa, maar de toenemende vervuiling van de oceaan in de afgelopen jaren doet ons hart bloeden. Gelukkig komen we tijdens onze surftrips ook veel mooie initiatieven tegen van solisten en lokale merken die zich inzetten voor het behoud van onze natuur en een duurzamere wereld. Dat geeft ons moed! Die duurzame surfmerken willen we natuurlijk delen; let’s get inspired!

1/ Duurzame tassen van strandafval

Het in Isle of Wight gevestigde bedrijf Wyatt & Jack maakt al sinds 2010 duurzame tassen en accessoires van ongewenste strandmaterialen, zoals voormalige ligstoelen en springkastelen. In 2018 lanceerden ze de Inflatable Amnesty collectie. Het idee is geniaal; lever je kapotte opblaas speelkussen, strandbedje, opblaasdier, rubberboot of ander plastic item in bij Wyatt & Jack, en zij maken er voor jou een toffe tas van. Hierdoor is er een community ontstaan ​​die op grote schaal opblaasbare plastic items inzamelt. Op deze manier halen ze in grote aantallen plastic strandafval op en recyclen ze het tot nieuwe items. Wyatt & Jack’s oprichter en directeur Georgia Lovell vertelt dat het bedrijf er met deze actie in slaagde om ongeveer 15 ton “opblaasbare gekte” te recyclen tot nieuwe toffe items. Regelmatig houden ze veilingen van samples of retour items. De opbrengst hiervan gaat naar goede doelen.

2/Duurzame initiatieven in Spanje

WE SUSTAINABILITY is een platform dat is ontstaan in de Spaanse regio Galicië. Opgericht uit liefde voor surfen en de oceaan, als actie voor milieuactivisme en bewustwording. Ze organiseren beach clean-ups, workshops, talks en supporten verschillende locale merken en initiatieven. Laat je inspireren via hun Instagramaccount.

Het 100% Spaanse vegan schoenenmerk WASTED is een voorbeeld van een merk dat wordt ondersteund door de WE SUSTAINABILITY community. Geproduceerd met natuurlijke en gerecyclede materialen zonder dierenleed en zonder het gebruik van giftige chemicaliën. WASTED is geboren met de visie om schoenen te produceren met de kleinst mogelijke impact op ons milieu. Elke dag worden er miljarden plastic flessen verkocht en geopend. Veel van de doppen komen vervolgens terecht in onze oceanen en op onze stranden als afval. De buitenzolen van sommige schoenen uit de WASTED collectie zijn daarom gemaakt van gerecycled rubber en doppen van flessen.

Een ander merk wat onderdeel is van de WE SUSTAINABILITY community is Vazva. Een funky kledingmerk dat 100% gelinkt is aan surfen, skaten, kunst en punkrock. Founder Oscar Vales zet zich via het merk in voor een betere toekomst. Zowel door gerecycleerde producten te gebruiken en afval een nieuw leven te geven. Ze werken ook aan ‘sociale gelijkheid’ door samen te werken en sport te promoten via gehandicapten- en non-profitorganisaties. Daarnaast doneren ze een deel van hun opbrengst aan de strijd tegen kanker.

3/ Sunny side up in Frankrijk

Na een aantal jaar samen te hebben gewerkt in de surfindustrie als zonnebril ontwerpers, besloten Clément Lambert (Designer) en Pierre Le Gall (Ingenieur) de sprong te wagen door een merk te creëren dat past bij hun eigen waarden: Moken. De winter van 2013-2014 was een van de sterkste winters van Frankrijk. Hevige stormen, enorme kusterosie en surfen was maandenlang verboden. Dit jaar was voor beide oprichters een moment van ecologisch bewustzijn. Clement en Pierre zijn gepassioneerde surfers en buitensporters en besloten hun kennis van brillen in te zetten door producten te ontwikkelen met respect voor de oceaan.

Zo ontstond in 2014 het organic brillenmerk Moken. Ontworpen in de regio Les Landes in Frankrijk in Hossegor. Geïnspireerd door de oceaan, het strand en de eindeloos bosrijke omgeving. Moken introduceert innovatieve technieken zoals hout, kurk, steen en bio gebaseerde materialen afkomstig van planten. Hun doel? De manier van zonnebrillen maken veranderen en een kwalitatief organic alternatief zijn. Zo zijn de zonnebrillen bijvoorbeeld voor 90 procent gemaakt met milieuvriendelijke materialen en gebruiken ze geen plastic verpakkingen. Het logistieke proces wordt gedaan door een bedrijf waarvan 80% van het personeel gehandicapt is of in een revalidatietraject zit. Une très bonne initiative française als je het ons vraagt!

4/ Ergens tussen Bali en Zwitserland

De reden voor de oprichting van het duurzame surfmerk Oy, was de frustratie dat geen enkele surfbikini op de markt écht aan de behoeften en eisen voldeed. Dus besloten ze het heft in eigen handen te nemen en werd het merk Oy in 2012 in Zwitserland en Bali geboren. Sinds 2020 wordt Oy geleid door de broer en zus Zelia en Dario Zadra, gevestigd in Zürich en Berlijn. Beiden surfen al sinds hun vroege jeugd en kennen de surf scene en -cultuur als geen ander. De gerecyclede stoffen komen uit Europa en de bikini’s worden in een klein familiebedrijf in noord Portugal geproduceerd. Meer over hun weg naar de laagst mogelijke impact op de natuur lees je hier.

5/ Duurzaam comfort vanuit Nederland

SRFACE is een Nederlands wetsuit merk opgericht door vijf compagnons. Het idee ontstond tijdens een van de brainstormsessies die Augustus Schraven hield met vriend en voormalig professioneel surfer Christiaan Brouwer. Hij vertelt aan MT Sprout: “Christiaan vertelde dat hij een vet matras had gekocht. Die is veel te duur zei ik, en liet hem een paar matrassen-startups zien. Diezelfde avond bestelde ik zelf een wetsuit voor 600 euro en dacht, volgens mij doe ik nu precies hetzelfde als Chris – en ging er een lampje branden.”

Zo besloten de twee zelf ook een direct-to-consumer-startup te starten voor wetsuits. Ze zochten naar de perfecte ‘cocktail’ van kennis en ervaring in drie andere compagnons; Reinier Korstanje (wetsuit ontwerper), Jeroen Coppens (branding specialist) en Thijs Slootjes (art director). Het vijftal stortte zich op de ontwikkeling van hun wetsuit en na ruim een jaar prototypen en testen was het eerste pak klaar voor de markt.

Duurzaamheid is voor SRFACE onderdeel van hun strategie en toekomstdoel. Ze geloven dat volledig circulaire business modellen de oplossing zijn voor veel van de problemen waarmee we nu als planeet geconfronteerd worden. Daar is het merk nog lang niet volgens eigen zeggen, maar dit doel streven ze na. Dit doen ze door meer duurzame keuzes te maken in materiaal voor hun producten, verpakkingen en bezorgdiensten. Maar wat maakt een wetsuit nu duurzaam? Dat leggen ze je op deze pagina helder uit.

6/ Tree to the sea in Portugal en België

Herinner je het gevoel na je eerste echte golf nog? Stel je voor dat je jouw volgende golf surft op een houten surfboard die je zelf hebt gemaakt…. Tijdens onze trip naar Portugal maakte we kennis met Ze (volledige naam José Antunes) van Yoni Surfboards. Yoni Surfboards zijn geboren uit Ze’s liefde voor vakmanschap en de natuur. Ze groeide op aan het strand en reisde de wereld rond op zoek naar golven. In al die jaren zag hij de hoeveelheid afval en niet-recyclebare materialen die bij het surfen worden gebruikt toenemen en wist dat er een andere aanpak moest komen. Dit motiveerde Ze om boards te gaan shapen en dat leidde tot de start van Yoni Surfboards.

Sustainable shaping staat centraal bij Yoni. Daarom kiest hij voor de duurzame hulpbron hout. Elk board is handgemaakt in Portugal in zijn werkplaats tussen Obidos en Peniche. Al het hout is afkomstig van een kleine oogst op het land van Ze’s vader in Midden-Portugal. Van elke boom die ze oogsten kunnen ze gemiddeld 20 surfboards produceren, dit varieert afhankelijk van de lengte en vorm van het board. Voor elk board dat ze verkopen herplanten ze één boom. Het doel? Surfplanken produceren die een minimale impact op het milieu hebben.

Iets dichter bij huis ontdekten we het Belgische merk Sinum Surfboards. Founder Philippe Martens uit Oostende deelt hetzelfde doel als Ze: surfen duurzamer maken door handgemaakte surfboads te ontwikkelen van hout. Zijn motto? Tree to Sea. Opgegroeid aan de Belgische kust, vanaf jonge leeftijd zijn passie voor surfen ontwikkeld en Belgisch vicekampioen longboarden. Op een bepaald moment is hij zijn eigen surfboards gaan shapen met de gebruikelijke chemische grondstoffen. Al gauw realiseerde hij dat dit anders moest. Hoe kun je een outdoor sport midden in de natuur beoefenen op een surfboard dat bestaat uit vervuilend materiaal? En zo ontstond zijn idee om terug te keren naar hoe surfen is ontstaan. Na veel experimenteren en zoekwerk wist hij een innovatieve en lichte houten surfboard te ontwikkelen. Volledig hol van binnen, met randen van kurk en een afwerking van natuurlijke materialen. Een bonus volgens Philippe; houten planken gaan ook nog eens langer mee!

Zonder de natuur kunnen wij onze favoriete sporten niet beoefenen. Daarom hechten we veel waarde aan duurzaamheid en het steunen van lokale initiatieven!

Alles wat je moet weten over surfen in Nederland >

Duurzame boards van Sinum

Lees meer:

Meer stories over surf