Maak je safety gear klaar voor het off-piste seizoen
Tijd om je safety gear te controleren en winterklaar te maken!
- Leestijd: 4 min
We staan aan het begin van weer een fantastisch winterseizoen (hopen we). Hoog tijd dus om je safety gear te controleren en klaar te maken voor de winter. Je safety gear – veiligheidsmateriaal in het Nederlands – bestaat uit de drie-eenheid schep, pieper en sonde Die vul je bij voorkeur aan met een airbag. Gemiddeld genomen verdubbelen airbags je overlevingskans bij een lawine, maar ze werken niet in iedere situatie. Wat moet je controleren aan het begin van een nieuwe winter? Snow Safety expert & Ripstar Off-piste Specialist Rolf Westerhof legt het per veiligheidsmateriaal uit. Zodat jij straks helemaal klaar bent voor een wintersportreis naar bijvoorbeeld IJsland.
1/ Lawinepieper
Hopelijk heb je de batterijen er aan het einde van het vorige seizoen uitgehaald! Verwijder deze anders alsnog en controleer het batterijvak op corrosie en ongerechtigheden. Heel voorzichtig kun je eventueel licht aangetaste contactpunten schoonmaken. Hebben je batterijen zwaar gelekt? Dan is het beter om je pieper op te sturen naar de fabrikant voor inspectie en/of reparatie, met een beetje geluk heb je ‘m voor de kerstvakantie terug. Waarschijnlijk wel te laat voor KaPOW! 2023, maar dat regelen we daar dan wel ;-). Hoe dan ook: start met nieuwe batterijen! De meeste modellen zijn alleen geschikt voor Alkaline-batterijen (die vind je overal: supermarkt, bouwmarkt, etc.). Een aantal nieuwere modellen kunnen met Lithium-batterijen functioneren: die zijn duurder, maar lekken bijna nooit, zijn ongevoeliger voor kou en gaan langer mee. Start de pieper na het vervangen van de batterijen op en controleer of de zelftest een ‘OK’ geeft. Zo niet: ga naar buiten en probeer het nog een keer. Nog steeds geen OK? Naar de dealer of opsturen!
Kijk daarnaast op de website van de fabrikant of je pieper beschikt over de laatste software. Nieuwere software is altijd beter. De 3+ modellen van Ortovox moeten extra gecontroleerd worden, want softwareversie 2.1 mag niet meer gebruikt worden!* Steeds meer piepers kun je via bluetooth en een app updaten, voor veel modellen moet je nog naar de dealer. Check ook of er geen terugroep-actie geldt voor jouw pieper. Pieps roept op voor een controle van vrij veel modellen (ook recente!), in Europa was er echter nog geen terugroepactie . Voor de Tracker 4 van BCA geldt een formele terugroepactie voor bepaalde serienummers.
*Bij het opstarten van de Ortovox 3+ wordt na het batterijpercentage nog de softwareversie aangegeven. Dit is het vierde scherm tijdens opstarten: 1) serienummer, 2) test display, 3) batterijpercentage, 4) softwareversie.
2/ Airbag
De formele aanbeveling bij de meeste fabrikanten is om je airbag één keer per jaar te trekken, om de functionaliteit te testen. Het begin van het seizoen is daarvoor een mooi tijdstip. In het geval je dit niet doet (bijv. omdat hij in de winter nog is getrokken o.i.d.), dan zijn er nog andere zaken die je wél kunt doen. Bij de systemen met gaspatronen moet je de patroon wegen ZONDER het beschermkapje erop. Het gewicht van de volle patroon staat altijd op een sticker op de patroon; de afwijking mag niet meer dan 5 gram zijn. Let er bij de mechanische modellen van o.a. Mammut en Ortovox op, dat je controleert of het systeem gespannen is, door de sleutel in de opening te draaien. Bij de modellen met klittenband sluitingen (met name ABS), trek je het klittenband een paar keer los. Het mooiste is overigens als je dit bij iedere aankomst in de bergen doet. Laad bij elektrische modellen de accu op, of vervang de batterijen, en trek hem ter controle. Na afloop weer opladen.
Ook voor airbags gelden recalls/oproepen ter controle. Bijvoorbeeld bij de Airbag 3.0 van Mammut. De elektrische Jetforce airbags van Pieps/Black Diamond hebben van tijd tot tijd updates voor de software. Voor (hele) oude modellen van de Pieps Jetforce geldt een speciaal aandachtspunt.
3/ Schep
Zet je schep in elkaar en verleng de steel als dat kan. Kijk of alle vergrendelingen naar behoren functioneren. Tik een paar keer in de lengterichting met de schep op de grond om hem te testen. Als er veel bramen op de onderste rand van het schepblad zitten, kun je die even wegvijlen: dat verlengt de levensduur van je rugzak!
4/ Sonde
Controleer de kabel op beschadigingen en controleer de conische uiteinden van ieder segment. Deze zorgen ervoor dat je de sonde makkelijk in elkaar kunt zetten, maar die gaan af en toe kapot. Zet de sonde in elkaar en kijk of hij goed strak in elkaar zit, dus geen speling tussen de segmenten. Als de punt veel bramen heeft, kun je deze even bijvijlen/schuren en weer mooi glad maken.
Alles check? Dan ben je helemaal klaar om met ons mee te gaan de off-piste in! Alle informatie over de off-piste reizen van Ripstar vind je hier.
Wellicht vind je dit ook interessant: