De wereld van: Giel Vlugt
Exclusief interview met een pro-kiter!
In dit interview praten we met Giel Vlugt, de pro kiter die altijd nieuwe grenzen opzoekt en verlegt! Giel was de eerste die de legendarische Double Megaloop landde in Kaapstad – een stunt die de wereld versteld deed staan. Met deze spectaculaire sprong zette hij niet alleen zijn naam op de kaart, maar gaf hij ook een frisse draai aan de toekomst van Big Air kiteboarding. Dit heeft hem de titels opgeleverd als BAKL Wereldkampioen, Best Male Rider en Winner of the Move of the Year 2022. Door zijn passie en doorzettingsvermogen heeft hij bereikt wat hij nu is. Lees verder en ontdek meer over zijn reis, motivatie en visie op de sport!
Naam: Giel Vlugt
Geboren op: 20.04.1995
Nickname: Double G
Board en Kite: Core Kiteboarding
Instagram: @gielvlugt
Hoi Giel, bedankt dat je tijd voor ons vrijmaakt! Ongeveer een maand geleden scheurde je twee van je drie laterale enkelbanden, en je zit nu nog volop in de revalidatie. De dokter voorspelde een herstelperiode van twee maanden, maar je bent alweer gespot op het water. Hoe gaat het met je?
Hallo! Het gaat goed met mij hoor. Ik had inderdaad een flinke blessure opgelopen, maar dankzij de beste begeleiding van mijn ouders, die allebei fysiotherapeut zijn, sta ik nu in no-time weer op het water.
Kun je delen hoe je zowel mentaal als fysiek door deze periode heen komt?
Als professioneel Big Air rider weet je dat blessures er nu eenmaal bij horen. Dus ik heb eigenlijk geen tijd gehad om te balen. Het is gewoon een kwestie van een plan maken en er elke dag aan werken tot je weer hersteld bent.
Laten we even teruggaan in de tijd. Je komt uit Oudheusden, Brabant, en begon op je 18e met de ROC-opleiding Sport en Bewegen, waar je je specialiseerde in Leisure & Outdoor. Je leerde skiën, klimmen, windsurfen en kitesurfen. Docent Hermen Schoenmaker zag al snel dat kitesurfen je grootste passie was en voorspelde dat het een grote rol in je leven zou spelen. Kun je vertellen hoe het daarna verder ging en wat je zo aantrok in het kitesurfen?
Ja, Hermen! Wat een legend, haha! Hij zag het inderdaad meteen. Na een paar lessen was ik gelijk verslaafd aan dat ‘vlieg’ moment tijdens het springen. Ik kon nog helemaal niet goed kiten, maar zodra ik een beetje controle kreeg, begon ik op het strand te springen met behulp van kite sturing. Eigenlijk best gevaarlijk en natuurlijk verboden. Dus mijn maatje hield onze docent Hermen in de gaten, en als hij even niet keek, maakten we snel een paar sprongen, haha!
Je bent zes jaar kite instructeur geweest in Tarifa. Wat was voor jou het keerpunt in je carrière waarop je besloot om professioneel kitesurfer te worden? En hoe heb je dat aangepakt?
Er gebeurde iets in mijn privé leven waardoor ik even stil kwam te staan bij de keuzes die ik maakte in mijn leven. Ineens realiseerde ik me dat ik gewoon super graag wilde proberen om een pro kiter te worden. Van je grootste hobby je werk maken is de droom van elke atleet. Dus ik besloot om één jaar mijn hele leven te richten op mijn ultieme doel, en dat heeft gelukkig zijn vruchten afgeworpen!
Je maakte deze keuze op 24-jarige leeftijd, wat relatief laat is. Heb je obstakels of uitdagingen ervaren?
Naar mijn mening zijn je dromen niet groot genoeg als je geen obstakels tegen komt. Blessures, overtraining, gebrek aan motivatie en het verliezen van hoop komen allemaal meerdere keren voorbij. Ik weet nog dat ik Janek Grzegorzeski – toen een van de beste in de wereld – zag trainen en ik dacht: zo goed kan ik toch nooit worden? Precies een jaar later stond ik met hem in de finale en verloor ik nipt. Een jaar daarna won ik datzelfde toernooi met ruime voorsprong. Dat was voor mij een waardevolle les: haal altijd motivatie uit elke situatie. Niets kan je echt demotiveren, tenzij je ervoor kiest dat het je beïnvloedt. Die keuze ligt altijd bij jezelf.
Wat is het aspect van Big Air dat jou motiveert om je grenzen zo ver mogelijk te verleggen?
Extremiteit. Ik wil iedereen laten zien wat er mogelijk is op het gebied van extremiteit. Geen enkele andere rider durft te doen wat ik doe vanwege het hoge risico. Ik ben ook iets minder technisch dan de andere riders, maar dat is waar ik mijn sterkte uit haal. Wanneer de wind echt hard waait, ben ik ervan overtuigd dat ik iedereen kan overtreffen.
Wat is volgens jou de belangrijkste eigenschap voor een succesvolle Big Air kiter? Gaat het vooral om kracht, techniek, of mentale veerkracht?
Mentale veerkracht is enorm belangrijk. In deze tijd kun je jezelf dagelijks vergelijken met andere riders via Instagram en YouTube. Het is aan jou om je hierdoor te laten motiveren of niet, en dat klinkt vaak makkelijker dan het is. Ik ga daar nu veel beter mee om dan een jaar geleden. Fysieke kracht is ook essentieel; op een goede dag staan we toch gemakkelijk zes uur op het water, en je lichaam moet voorbereid zijn op harde crashes.
Je werd beroemd door je indrukwekkende Double Megaloop, een van de meest technische en gevaarlijke tricks in het kitesurfen, die jij als eerste uitvoerde. Dit zorgde voor een prominente positie in de kitesurfwereld. Wat was jouw mindset om het risico te nemen voor deze trick?
Na de Red Bull King of the Air eind 2021 begon ik over een move na te denken die mij een voordeel zou kunnen geven. Het duurde nog wel een paar maanden voordat ik het durfde en de juiste condities had gevonden. Ik wist dat het impact zou hebben op mijn carrière. Maar ik had nooit durven dromen dat het zo ongelofelijk veel impact zou hebben. Door deze move was 2022 wel veruit mijn beste jaar. Ik werd gekroond als Best Male Rider of 2022, Winner of the Move of the year 2022, BAKL World Champion en winnaar van een aantal competities.
Wat zijn de perfecte omstandigheden voor de Double Megaloop?
In ieder geval 30+ knopen en het liefst ook een golfje om op af te kunnen zetten. Maar ook niet meer dan 50 knopen, dan wordt het nogal heftig.
Na deze doorbraak wordt je nu regelmatig herkend en aangesproken op straat. Mensen vragen soms zelfs om een foto of handtekening. Hoe houd je de balans tussen een intensieve sportcarrière en je persoonlijke leven, met alle reizen, roem en wedstrijden die erbij komen kijken?
Het is nog steeds moeilijk voor mij om te begrijpen dat sommige mensen een foto met mij willen. Ik weet dat ik bepaalde dingen heb gedaan en doelen heb bereikt, maar ik ben eigenlijk gewoon Giel. Het is dus wel een eer als iemand met je op de foto wil of om een handtekening vraagt. Maar het is nog steeds wennen. Het belangrijkste is dat ik dit doe uit passie. Als ik trainen en reizen echt volledig ga zien als werk, kan dat nogal heftig zijn. Ik zie het meer als mijn favoriete hobby waarvoor ik betaald krijg!
Je bent vastberadenheid en tegelijkertijd vriendelijk van aard, gaat je competitieve drive nooit ten koste van je sportiviteit?
Absoluut. Maar ik sta liever bekend als de rider die op de juiste manier 4 overwinningen heeft behaald dan die arrogante gast met 20 overwinningen.
Hoe zie je de balans tussen het perfectioneren van je technieken en de wens om altijd nieuwe tricks te introduceren? Is er een limiet aan wat mogelijk is in Big Air?
Ondanks de hoge kwaliteit van de huidige kites zitten we eigenlijk al behoorlijk aan de grenzen van wat mogelijk is. Maar omdat de kites steeds beter worden, nemen de mogelijkheden ook toe. En er zijn genoeg riders die het niveau voortdurend omhoog tillen!
Wat betekent angst voor jou in de Big Air discipline? Heb je een bepaalde techniek ontwikkeld om die angst te beheersen, of zelfs om te zetten in motivatie?
Angst is best lastig. In het begin probeer je de angst te onderdrukken en niet bang te zijn. Later realiseer je je dat het normaal is om bang te zijn, omdat de situatie ook eng is. Je leert om je angst te gebruiken om extra alert te zijn, waardoor je minder fouten maakt of niet in paniek raakt. In Big Air is het essentieel om angst te omarmen en het in je voordeel te gebruiken. Als je niet bang bent, presteer je onder je niveau; je moet het dus juist opzoeken.
Hoe beïnvloedt reizen naar verschillende plekken wereldwijd jouw ontwikkeling als atleet? Welke spot heeft de grootste indruk op je gemaakt?
Elke spot biedt weer iets anders of nieuws. Als atleet word je dus alleen maar completer door verschillende omstandigheden te ervaren. Dit helpt je om in alle condities goed te presteren. Kaapstad is een ontzettend indrukwekkende plek. Met een groot aantal verschillende en ruige spots blijft het toch de meest indrukwekkende bestemming.
De kitesurf industrie ontwikkelt zich razendsnel. Technologische vooruitgang, gecombineerd met de creatieve en competitieve geest van kitesurfers. Welke innovaties op het gebied van gear of training gaan we zien in de toekomst van Big Air? Welke trends of veranderingen verwacht je en waar zie jij jezelf binnen die evolutie?
Kite merken werken op dit moment op volle toeren om de perfecte combinatie te vinden van power, lift, beweeglijkheid en hangtime te creëren. Dat is erg lastig aangezien veel van deze eigenschappen haaks op elkaar staan. Als je wil dat je kite enorm beweeglijk is, krijgt de kite ook minder power en hangtime. Dus het vinden van de juiste balans is een uitdaging. Ik ben zelf ook enorm veel bezig met de ontwikkeling en het testen van nieuwe kites. Om er samen met de kite designer voor te zorgen dat we het beste materiaal op de markt verkopen!
Samen met Ocean Rodeo had je als doel om de lichtste, sterkste en meest duurzame stof ter wereld te creëren. Dit is jullie gelukt met de ALUULA-reeks.
Een revolutionair materiaal dat acht keer sterker is dan staal voor zijn gewicht, en 100% recyclebaar is. Hoe was het om zo nauw samen te werken met het Ocean Rodeo-team bij deze ontwikkeling en lancering?
Dat was waanzinnig! Het was ook spannend omdat je de enige rider was met dit materiaal, in een periode waarin nog niet bewezen was dat het de toekomst zou worden. Het was dus een flinke gok, maar gelukkig heeft het perfect uitgepakt.
Je wordt momenteel gesponsord door Mystic en Core. Wat betekenen deze sponsoren voor je?
Core was de sponsor die mij vanaf dag één eigenlijk heeft ondersteund. Na een kleine detour bij Ocean Rodeo ben ik weer terug en ik ben blij dat we nu weer verder kunnen gaan. Mystic is mijn sponsor voor wetsuits, trapezes en kleding en is een fantastisch merk. Het is toch wel heel gaaf om een Nederlandse sponsor aan boord te hebben, vooral als ze echt uitblinken ten opzichte van de concurrentie.
Hoe ondersteun je het ontwikkelingsteam van deze merken met jouw kennis?
Ik heb op het gebied van ALUULA wel de meeste kennis van alle riders omdat ik er al zo lang mee vaar en werk. Dus voor Core is dat wel een voordeel. Ik ben ook altijd bezig met het verbeteren van producten, dat hoort ook wel bij de baan. Het gaat niet alleen om competitie varen en trainen.
Kun je ons iets vertellen over een reis of avontuur waarbij je echt buiten je comfort zone ging?
Ik heb een keer een shoot voor Core gedaan in de Caribbean. Weinig wind is niet echt mijn specialiteit, dus dat vond ik best lastig. Maar ja, je kunt dan niet echt in de positie zijn om niet vrolijk te zijn, toch? Haha!
Waar wil je nog kitesurfen? En waarom spreekt die plek je aan?
IJsland. Gewoon hoe ruw het landschap is en hoe prachtig sommige plekken daar zijn. Het lijkt me alleen wel vreselijk koud! Brrrr!
Een Brabants worstenbroodje of een goede Zuid Afrikaans braai?
Makkelijk, voor een braai kan je me ’s nachts wakker maken!
Favoriete kitesurf film?
Chapter one
Een veelbelovende nieuwkomer om in de gaten te houden?
Leonardo Casati!
Wat is jouw ingredient voor succes?
Doorzettingsvermogen en mindset. Die twee gecombineerd is een recept voor succes.
All-time hero?
Ruben Lenten
Tot slot: wat zou jouw boodschap zijn aan jonge sporters die tegen je opkijken?
Als je een droom hebt die haalbaar lijkt, droom je niet groot genoeg. Stel een doel voor jezelf dat je bijna niet kunt geloven. Maak een plan en geef alles wat je hebt!
Tekst en interview: Nicole Scheerens