De wereld van: Stijn Mul
Een kijkje in het spannende leven van prokiter Stijn Mul
Al vroeg in zijn kitecarrière veroverde Stijn Mul de prestigieuze titel van Nederlands kampioen Freestyle. Een mijlpaal die zijn vaardigheden en toewijding aan het kitesurfen onderstreepte. Met vastberadenheid timmert deze ‘waterman’ nu aan de weg binnen de discipline Big Air. Maar dit is slechts een facet van zijn veelzijdige persoonlijkheid, want naast zijn avonturen op zee, heeft Stijn zijn blik ook op de hemel gericht. Hij droomt van nog grotere hoogten en heeft zelfs een positie als astronaut bij SpaceX Kitesurfing. Duik met ons mee in de wereld van deze topsporter en kom alles te weten over zijn leven op grote hoogte.
- Naam: Stijn Mul
- Nationaliteit: Nederlands
- Discipline: Big Air
- Geboorte datum: 26-06-2000
- Bijnaam: Stino
- Board(s) die je vaart: Cabrinha XCAL carbon
- Instagram: @stinokiteboarding
Voordat je met kitesurfen begon, deed je samen met je vader en broertje aan windsurfen en powerkiten. Je was toen zo een 5 jaar oud. Op 10-jarige leeftijd ben je begonnen met kitesurfen op je home spot Schellinkhout. Hoe zag je jeugd aan zee er uit? Heb je levendige herinneringen aan die tijd?
Mijn ouders hebben een vakantiehuis in Schellinkhout, aan het Markermeer. Hier ging ik vroeger elk weekend naartoe, en leerde ik alles over kitesurfen en windsurfen. Ik herinner me dat ik samen met mijn jongere broer Nout urenlang met een 2m Peter Lynn trainerkite op het gras aan het IJsselmeer sprongen. We konden er geen genoeg van krijgen. Mijn vader had vroeger, toen hij leerde kitesurfen, geen al te beste ervaring, dus hij vond het nogal spannend toen wij het wilden gaan doen. Maar onze ouders lieten ons altijd weten dat we kitesurfen mochten leren, zodra we wat ouder waren. Tegen de tijd dat ik 10 jaar was, waren de veiligheidssystemen aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de eerste Naish kite die mijn vader in onze schuur had liggen. Ik kreeg twee kitesurflessen, en daarna ging ik zelf verder oefenen, omdat ik al heen en weer kon kitesurfen.
Na veel oefenen op het Markermeer waagde ik me op de open zee. Mijn eerste keer op zee was in IJmuiden, in gezelschap van mijn beste vriend Max en zijn vader Bjorn, een ervaren kitesurfer. Ik had een 4-meter en een 7-meter kite, die ik vanaf een knoop of 12 al kon varen. Het waaide stevig die dag; Max en ik hielden onze 4-meter kites stevig vast terwijl de hoge golven ons behoorlijk uitdaagde. Het was een onvergetelijke ervaring!
Toen we iets ouder waren, moesten we altijd een manier bedenken om van Bloemendaal naar Zandvoort te gaan. Het was best lastig om onze kitesurfspullen mee te nemen op de fiets. Gelukkig konden onze ouders af en toe de tijd vinden om ons naar het strand te brengen. Toen ik eindelijk 16 werd, reden Max en ik in onze kleine auto met een snelheid van 45 kilometer per uur naar Zandvoort om te gaan kitesurfen.
Wat typeert Zandvoort als kitespot?
In Zandvoort zijn de golven altijd krachtig, en is er veel stroming. Als beginner is het geen gemakkelijke plek om te leren kitesurfen. Maar als je de plek eenmaal begrijpt en het goed timet met het getij, is het fantastisch om daar te kitesurfen. Vroeger gebruikten we de golven om handle passes te maken, maar tegenwoordig worden ze meer gebruikt om dikke megaloops uit te voeren.
Inmiddels is je master discipline Big Air. Waarom ben je overgestapt op Big Air?
Vroeger lag mijn focus voornamelijk op Freestyle. Board-offs waren niet echt mijn ding. Ik gebruikte altijd een freestyle board met boots. Bij lichte wind maakten we dikke handle passes. Dus, jezelf rond de bar draaien zonder de bar volledig los te laten. Wanneer het te hard waaide voor Feestyle, trok ik kiteloops.
Ik nam deel aan de wereldtour voor Freestyle en merkte dat ik echt elke dag van het jaar op het water moest staan, onder perfecte omstandigheden, om op niveau te blijven. In Nederland was het bijna onmogelijk om dat niveau vast te houden. Toen ik in 2019 begon met studeren stopte ik eigenlijk met Freestyle, omdat ik niet meer van plan was om aan wedstrijden deel te nemen.
Ik deed eigen altijd al wel aan Big Air en begon me meer op dat aspect te richten. Vanaf die tijd kwam Big Air eigenlijk ook steeds meer in de picture. In 2019 werd ik Nederlands kampioen Freestyle, en de dag erna nam ik deel aan het NK Big Air, waar ik rond de 7e plek eindigde. Ik besefte dat ik nog veel te leren had. Zo ben ik me in de jaren erna meer gaan focussen in Big Air en in 2020 deed ik mee met de eerste Big Air Kiteleague stop in Tarifa. Ik ontmoette in die tijd veel nieuwe mensen en samen met Max en de andere kiters uit Zandvoort deden we veel downwinders langs de kust van Zandvoort. En wat doe je tijdens een downwinder? Zo hoog mogelijk springen natuurlijk! Ik merkte dat ik veel meer plezier had om samen met alle boys lekker te springen en kiteloops te trekken in plaats van een taaie Freestyle sessie. Zo ruilde ik mijn boots in voor straps en ging ik meer board offs proberen. Mijn eerste kiteloop board offs leerde ik in Griekenland, en niet veel later voegde ik rotaties toe aan mijn kiteloop board offs. Plotseling had ik veel meer plezier in het vliegen met een 14-meter kite en board offs dan in het oefenen van handle passes. Ik schreef me in voor verschillende Big Air-evenementen en raakte steeds enthousiaster. Nu zijn er een paar jaar verstreken en heb ik in de afgelopen twee jaar nog maar één keer met boots gevaren.
Wat zijn de grootste verschillen tussen Freestyle en Big Air?
Het grootste verschil tussen Freestyle en Big Air, is dat je met Freestyle echt de perfecte omstandigheden nodig hebt voor een goede sessie en bij Big Air kan je echt met elke wind plezier hebben..
Kun je uitleggen hoe een kite set-up eruit ziet voor Freestyle versus Big Air?
Tijdens een Freestyle sessie vaar je het liefst met een C-kite die 10-meter of groter is. De naam heeft hij te danken aan zijn “C” vorm. Je hebt een groter board met een set boots erop zodat je goed kan afzetten, en een zo klein mogelijke bar met een grote chickenloop. Bij Big Air daarentegen vaar ik het liefste met een 8-meter bow kite, op een grote bar, en een board met straps. Een bow kite genereert veel meer lift dan een C-kite waardoor je hoger kunt springen.
Welke elementen maken een spot geschikt voor Big Air?
Een locatie is ideaal voor Big Air wanneer de wind stabiel en constant is, het liefst komend vanaf het wateroppervlak, zodat je bij het afzetten niet gehinderd wordt. Bovendien is het prettig om ofwel spiegelglad water te hebben of een prachtige brekende lijn met golven (kickers).
Wanneer ontdekte je dat je talent had om professioneel kitesurfer te worden?
Op mijn vijftiende ging ik op een Freestyle vakantie naar Sri Lanka. Daar heb ik in slechts drie weken tijd veel nieuwe handle pass variaties succesvol geland. Tijdens die reis vertelde Max me dat hij van plan was om Slingshot aan te schrijven voor sponsoring. Dat bracht me op het idee: “waarom zou ik dat ook niet proberen?”. Samen zijn we naar het Slingshot hoofdkantoor in Nederland gegaan, en daar begon mijn professionele carrière.
Wat motiveerde je om mee te doen met de top?
Ik vind het altijd enorm leuk om deel te nemen aan wedstrijden. Vroeger deed ik dat met hockey bij Bloemendaal, nu doe ik dat met kitesurfen. Om aan een wedstrijd deel te nemen, moet je eigenlijk meedoen op topniveau. Wat ik vooral leuk vind, is om mijn niveau als semi-professionele kitesurfende student te meten met mensen die hier serieus voor gaan. Soms kan ik winnen, maar soms ook niet. Juist die uitdaging maakt het voor mij zo boeiend. Vanaf november, wanneer mijn studie is afgerond, wil ik me meer gaan richten op training als atleet.
Je bent mede-eigenaar en zelfbenoemde ‘astronaut’, bij SpaceX Kitesurfing. Vertel, wat houdt dat precies in!
SpaceX Kitesurfing is ontstaan uit een groep bevriende kiters. Onze missie is om kitesurfen toegankelijker te maken en nieuwe vriendschappen te stimuleren. Tijdens de Corona periode zagen we dat veel mensen begonnen met kitesurfen, terwijl er nauwelijks evenementen werden georganiseerd. Aangezien we altijd veel content maakten voor Instagram en YouTube, besloten we een kleine wedstrijd te organiseren. Binnen een paar dagen hadden we al 60 aanmeldingen. Dat toonde aan dat er echt interesse was. Dus regelden we via sponsoren en contacten wat leuke prijzen en organiseerden we een Big Air wedstrijd via de Surfr app. Iedereen vond het zo leuk dat we ermee zijn doorgegaan. Sindsdien hebben we al 6 Races, 2 Spaces, 1 Hyperloop en het NK Big Air georganiseerd.
Kun je volledig leven van je kite carrière?
Ik vaar nu al een jaar voor Cabrinha. Ik ben blij te kunnen zeggen dat ik nu een aantrekkelijk contract heb, waarmee ik zo ongeveer mijn leven kan bekostigen. Daarnaast zijn we met Spacex Kitesurfing hard aan de weg aan het timmeren om daar een vet merk van te maken zodat we daar ook meer inkomsten uit kunnen halen. Het is altijd goed om een back-up te hebben, vooral voor het geval ik ooit geblesseerd raak.
Hoe is het om deel uit te maken van de Cabrinha-familie?
Voor mij was het een grote stap, om over te stappen naar Cabrinha. Ik kan eerlijk zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad. Allereerst is het team veel groter. Er wordt ook veel interesse getoond in alle riders, wat de sfeer heel positief maakt. De organisatie straalt professionaliteit uit, dat merk je aan de manier van communiceren. Bovendien heb ik een onvergetelijke trip gemaakt naar een dealer bijeenkomst in Mexico. Het voelt echt als een familie; iedereen stuurt wel eens een berichtje als je het goed hebt gedaan tijdens een wedstrijd, of als je een dikke video hebt gepost!
Kitesurfen is momenteel de snelst groeiende sport die er is. Hoe denk je dat de sport zich verder zal evalueren?
Ik denk dat het op veel spots in Nederland erg druk zal gaan worden. Het niveau gaat onwijs hard vooruit bij de jonge boys en girls die ervoor willen gaan. Ik hoop dat er in de toekomst diverse soorten toernooien zullen ontstaan met grote sponsors, zodat kitesurfers beloond kunnen worden voor de tijd en het risico dat ze investeren om hun vaardigheden te verbeteren. Ook op andere populaire plekken zoals Kaapstad wordt het steeds drukker. Daarom hoop ik dat er wereldwijd meer nieuwe locaties worden ontdekt, waar je gemakkelijk naartoe kunt vliegen om te kitesurfen.
Op het water is het dus af en toe behoorlijk druk, waardoor je moet manoeuvreren tussen andere kitesurfers. Wat zijn de regels in zo een situaties?
Gewoonlijk heeft degene die met zijn rechterhand naar voren vaart voorrang. Bij Big Air geldt echter meestal dat als beide kitesurfers bijvoorbeeld dezelfde golf willen gebruiken om af te zetten, degene die upwind vaart voorrang heeft.
Afgelopen juli maakt je een kite trip naar Maui, Hawaï. Veel mensen beschouwen Maui als een van de geboorteplaatsen van kitesurfen. In 1996 werd hier namelijk de eerste officiële kitesurf wedstrijd gehouden. Met 50 kilometer aan gouden stranden, goede golven en wind die nooit lijkt te rusten, is het een paradijs voor elke watersport liefhebber. Maar helaas brak er begin augustus 2023 een tragische reeks van bosbranden uit op het eiland. De door de wind veroorzaakte branden waren aanleiding tot evacuaties en veroorzaakten grote schade, waarbij ruim 100 mensen om het leven kwamen en velen vermist raakten. Het is de dodelijkste brand in de recente geschiedenis van Hawaii. Een belangrijke factor van deze natuurramp was de langdurige droogte op het eiland als gevolg van klimaatverandering.
Jij kite op de beste spots ter wereld en als watersporter is de natuur jouw playground. Wat merk jij als kitesurfer van de klimaatverandering?
In Maui waren we net vertrokken toen de hel daar losbrak. Dit gebeurde op een plek van het eiland waar het inderdaad veel minder regent dan op andere delen waar het elke dag regent. Het vuur is gewoon niet te stoppen wanneer het zo hard waait.
Zelf merk ik dat er wereldwijd steeds meer branden zijn. Zo moesten we in Griekenland ons huis eens ontvluchten omdat de brand maar 100 meter van ons vandaan was. Daarnaast valt het op dat de wind in Nederland tijdens een storm veel krachtiger kan worden. Over het algemeen waait het de afgelopen jaren in Nederland een stuk minder, maar ik ben niet zeker of dit te wijten is aan klimaatverandering.
Meest memorable moment?
Deelname aan de Red Bull Megaloop Challange
Favoriete trick?
Kiteloop board off late back aan de fin.
Toekomstplannen ?
Een kite film uitbrengen met SpaceX Kitesurfing
Top 3 favoriete bestemmingen?
Kaapstad, Sri Lanka en Tarifa!
Grootste kite blooper tot nu toe?
Dangle pass missen in Guriu, Brazilië. En headfirst in ondiep water landen vanaf 10 meter.
All-time hero?
Aaron Hadlow
Favoriete kite movie?
Chapter One
Tot slot: 5 grootste Big Air beginnersfouten ?
- Niet de juiste kite varen.
- Te snel hoog proberen te springen, zonder dat je goed kunt afzetten
- Board offs doen bij de handle
- Te kleine bar varen
- Geen Race 2 Space van SpaceX Kitesurfing mee durven doen 😉
Tekst en interview: Nicole Scheerens