De vakanties van Ripstar gaan door! 

Het coronavirus grijpt om zich heen en heeft grote impact op ons dagelijks leven. We willen daarom in de eerste plaats iedereen die direct of indirect is getroffen door het virus veel sterkte toewensen. Ook begrijpen wij dat het coronavirus invloed heeft op jouw vakantieplannen voor deze zomer en je eventueel geplande reis met Ripstar Travel. Op deze pagina hopen we je voldoende te informeren over de huidige stand van zaken.

  

Nederland

Om aan de groeiende vraag naar vakanties in Nederland te voldoen, openen we deze zomervakantie voor het eerst surfcamps op eigen bodem! Op het pittoreske kleine waddeneiland Ameland kunnen gezinnen én jongeren (15-17 jaar) komen leren surfen op onze gloednieuwe surfcamps. Door de rustige ligging op het eiland heb je het idee dat je écht even ontsnapt aan het normale leven, en dat gewoon in Nederland. De boekingen voor deze camps zijn inmiddels open en gaan hard! Ook hebben we al jaren een wakeboard camp bij Down Under in Nieuwegein (12-17 jaar), dat ook dit jaar weer supertof belooft te worden! Reserveer jouw plekje nu:

Frankrijk

Na een lange periode van onzekerheid hebben we goed nieuws gekregen vanuit Frankrijk; het land zal deze zomer vanaf 15 juni weer buitenlandse toeristen toelaten als de gezondheidssituatie dat nog steeds toelaat. Ook gaan de stranden en campings in juni weer open. Daarmee worden zomervakanties in het land zoals het er nu uitziet weer mogelijk en staan onze camps nu dus op groen! Boek jouw plekje nu:

Young Frankrijk
Hoewel Frankrijk de grenzen wil opstellen voor toerisme, kiezen we ervoor om het al verplaatste Young camp alsnog definitief te verplaatsen naar Ameland. We begrijpen heel goed dat jullie natuurlijk liever naar Frankrijk hadden gewild. Dat geldt namelijk ook voor ons. Echter staat bij Ripstar de veilige en verantwoorde uitvoer van de reis voorop. Zolang wij niet met zekerheid kunnen zeggen dat een reis aan deze voorwaarden voldoet, zullen we de reis niet uitvoeren. Voor het Young-camp in Montalivet kunnen wij dat niet garanderen, ook niet als Frankrijk het toerisme wel toelaat. 

Om mee te kunnen naar Young Montalivet, dienen minderjarigen meer dan duizend kilometer over de grens te reizen per bus. Deze bus gaat maar één keer per week. Deelnemers kunnen daardoor niet zomaar terugreizen als zij ziek worden. Anders dan in Ameland is Zuid-Frankrijk te ver om kinderen te komen ophalen op zeer korte termijn, als dit nodig blijkt. Als er iemand ziek wordt, kan Ripstar ook geen goed verblijf garanderen gedurende de rest van de week, en kan de groep ook niet tezamen terugreizen. 

De Belgische overheid heeft al besloten dat kinderen en jongeren om bovenstaande redenen niet verder dan 150 kilometer buiten de grens op zomerkamp mogen. Hierdoor kunnen wij onze Belgische deelnemers niet meenemen naar Frankrijk. Er is een kans dat de Nederlandse overheid een dergelijke maatregel zal invoeren. Op Ameland zitten we dichter bij huis, en kunnen we snel en gemakkelijk oplossingen bedenken in het geval van ziekte. We vinden het daarom wel verantwoord om daar onze Young-camps door te laten gaan. 

Portugal

De Portugese grenzen zijn bij de corona-uitbraak zeer snel dichtgegaan. Hierdoor is de uitbraak van corona beperkt gebleven in Portugal en wil de overheid deze zomer voorlopig gewoon weer toeristen toelaten. Het vliegverkeer is dan ook open en het is mogelijk om vluchten te boeken naar het land. Portugal let's go


FAQ

Hoe gaat Ripstar om met corona?
Wij houden alle ontwikkelingen rondom corona nauwlettend in de gaten en volgen altijd de adviezen van het RIVM op. Veiligheid van onze werknemers, crew en deelnemers staat voorop en we passen ons aan waar nodig. Zo werkt het Ripstar-team nu zo veel mogelijk vanuit huis keihard aan alle voorbereidingen voor deze zomer. Op de camps zal bovendien een uitgebreid coronaprotocol gelden.

Wat houdt het coronaprotocol precies in?
Bij de vertrekinformatie ontvangen alle deelnemers een instructiebrief, waarin de coronamaatregelen worden uitgelegd. Daarin ontvang je ook een verklaring, waarin onder andere wordt gevraagd of je last hebt van symptomen en waarin we je vragen je aan de regels te houden. Deze verklaring dient ondertekend te worden en ingeleverd bij aanvang van je reis. Bij Young-deelnemers dient het formulier ook ondertekend te worden door een ouder of verzorger.

Hieronder kun je alvast een globale opsomming vinden van alle coronamaatregelen die Ripstar zal treffen op de surfcamps. Let erop dat de maatregelen uiteindelijk kunnen verschillen op het camp, omdat de richtlijnen zich blijven ontwikkelen. We zullen op al onze camps de richtlijnen van het RIVM volgen en de maatregelen genomen door lokale overheden respecteren en opvolgen. Het uitgangspunt van de maatregelen is altijd dat de veiligheid van onze deelnemers voorop staat. 

De getroffen maatregelen:
- Trainingen rondom corona voor onze campmanagers en voor onze teamleden 
- Veilig busvervoer volgens de richtlijnen van brancheorganisatie Busvervoer Nederland 
- Informatiemomenten op het camp waarbij onze richtlijnen worden uitgelegd 
- Zitplekken en looproutes zo inrichten dat een veilige afstand kan worden bewaard 
- Desinfectieprotocol voor sanitaire voorzieningen 
- Regelmatige desinfectie van materialen die door meerdere personen gebruikt worden 
- Aanbieden van beschermende producten voor onze gasten 
- Limieten stellen aan onze accommodaties waar verschillende huishoudens samen slapen, zoals bij onze Young-camps of bij onze Premium-volwassenen camps 
- Corona-protocollen voor o.a. de keuken, onze activiteiten, de surflessen 
- Een plan van aanpak in het geval van een besmetting 

Ik heb al geboekt. Moet ik iets doen?
Nee. We gaan er vanuit dat alle camps gewoon door kunnen gaan. Wij raden daarom aan de ontwikkelingen rustig af te wachten. Als blijkt dat wij de geboekte reis onverhoopt toch moeten annuleren, ontvang je van ons een reisvoucher ter waarde van het aankoopbedrag van jouw reis. Jouw uitgegeven geld ben je dus niet kwijt. We raden af om jouw vakantie vroegtijdig te annuleren. Dan ben je de aanbetaling kwijt, en kan je later geen aanspraak meer maken op onze reisvoucher.

Ik heb een vakantie geboekt voor de zomer 2020. Moet ik het restbedrag betalen?
Volgens de algemene voorwaarden betaal je uiterlijk zes weken voor vertrek het restbedrag van jouw vakantie. Misschien is het dan echter nog onzeker of jouw reis wel doorgaat. Dit is afhankelijk van de maatregelen die op dat moment in Nederland gelden, maar ook op jouw vakantiebestemming. Als je de restbetaling zou doen, bestaat de mogelijkheid dat we je alleen kunnen terugbetalen in de vorm van een voucher. Ripstar zal flexibel zijn met de betaalverplichting, en zolang er onzekerheid bestaat of de reis doorgang vindt, zal Ripstar geen betalingsherinneringen sturen. 

Reisvoucher vanwege het coronavirus 
Mocht een reis onverhoopt niet door kunnen gaan omdat Ripstar de reis niet kan uitvoeren vanwege het coronavirus, dan wordt de kostprijs omgezet in een reisvoucher t.w.v. het aankoopbedrag van de reis. Je bent je geld dus niet kwijt en je kan het hele bedrag inzetten om op een ander moment op vakantie te gaan. De voordelen: 
- De reisvoucher is inzetbaar op alle reizen en activiteiten van Ripstar en kan ook in delen worden gebruikt
- De reisvoucher is 3 jaar geldig vanaf het uitgifte-moment

Moet ik akkoord gaan met de reisvoucher die Ripstar mij aanbiedt? 
Ja, zowel het Ministerie van Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een reisvoucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Uitzonderlijke omstandigheden zoals deze, vragen om een gepaste oplossing waarbij zo goed mogelijk rekening wordt gehouden met de belangen van zowel de reisorganisatie als de consument. De reisvoucher die hierbij wordt aangeboden, is hiervoor een tijdelijke oplossing.

Wij hopen uiteraard alsnog een toffe vakantie voor je te kunnen verzorgen, maar mocht je na 12 maanden er toch voor kiezen om geen gebruik te maken van je reisvoucher, ontvang je alsnog je reeds betaalde reissom terug. 

Ik heb tussen 20 april en 29 mei geboekt, hoe zit het met mijn annuleringsverzekering?
Omdat de periode tussen 20 april en 29 mei erg onzeker was konden klanten onze buitenlandse camps reserveren zonder risico's. Nu Frankrijk en Portugal positief nieuws hebben gegeven is deze extra verzekering niet meer boekbaar en gelden de gewone annuleringsvoorwaarden weer. 

Zo werkt de annuleringsverzekering tussen 20 april en 29 mei:
- Je boekte jouw trip naar keuze via onze website 
- Je koos voor een annuleringsverzekering van €10 met de volgende voorwaarden:

  • Je kunt jouw reis in het buitenland kosteloos annuleren of wijzigen tot 7 dagen voor vertrek zonder opgaaf van reden
  • Je doet een aanbetaling voor je reis van minimaal €100 en betaalt het restbedrag minimaal 6 weken voor vertrek (volgens onze voorwaarden)
  • N.B. Deze annuleringsverzekering geldt alleen voor onze reizen in Frankrijk en Portugal die geboekt zijn tussen 20 april en 29 mei
    Mocht de situatie niet verbeteren en moeten wij de geboekte reis onverhoopt alsnog annuleren, dan ontvang je jouw reeds betaalde reissom (min de kosten voor de annuleringsverzekering) terug.